B4 E
Prof. Dr. Lachnit und Prof. Dr. Einhäuser-Treyer
Effekte des Informationswertes auf Wahrnehmung und Aufmerksamkeit beim assoziativen Lernen
Beim assoziativen Lernen teilen Menschen sensorischen Reizen Aufmerksamkeit zu, weil sie Informationswert besitzen. Zum Grund dieser Aufmerksamkeitszuteilung existieren zwei entgegengesetzte Ansichten: Aufmerksamkeit wird entweder zugeteilt, weil (a) ein Reiz ein guter Prädiktor einer möglichen Konsequenz ist, oder weil (b) ein Reiz eine unsichere Vorhersage trifft. Projekt B4 untersucht in einer Reihe prädiktiver Lernaufgaben die Effekte des Informationswertes auf offene Aufmerksamkeit, Lernrate, Pupillenreaktion, die N2pc-Komponente im ereigniskorrelierten Potential und die Wahrnehmung mehrdeutiger Reize. Wir erwarten, dass unsere Ergebnisse weiteren Aufschluss über Aufmerksamkeitsprozesse beim assoziativen Lernen geben werden.
Neue Projektrelevante Veröffentlichungen
Ältere projektrelevante Veröffentlichungen
Einhäuser, W., Methfessel, P., & Bendixen, A. (2017). Newly acquired audio-visual associations bias perception in binocular rivalry. Vision Research. 133, 121-129.
find paper
Einhäuser, W., Sandrock, A., & Schütz, A.C. (2021). Perceptual difficulty persistently increases dominance in binocular rivalry - even without a task. Perception, 50(4), 343-366.
find paper
Einhäuser, W., Thomassen, S., & Bendixen, A. (2017). Using binocular rivalry to tag foreground sounds: Towards an objective visual measure for auditory multistability. Journal of Vision, 17(1):34, 1–19.
find paper
Frässle, S., Sommer, J., Jansen, A., Naber, M., & Einhäuser, W. (2014). Binocular rivalry - frontal activity relates to introspection and action, but not to perception. Journal of Neuroscience, 34, 1738-1747.
find paper
Koenig , S., Kadel , H., Uengoer, M., Schubö , A. & Lachnit , H. (2017). Reward draws the eye uncertainty holds the eye: Associative learning modulates distracter interference in visual search. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 11, 128.
find paper
Koenig, Nauroth, Lucke, Lachnit, Gollwitzer, & Uengoer (2017). Fear acquisition and liking of out-group and in-group members: Learning bias or attention? Biological Psychology.
find paper
Koenig, S., Körfer, K., Lachnit, H., & Glombiewski, J. (2021). An attentional perspective on differential fear conditioning in chronic pain: The informational value of safety cues.
find preprint
Koenig, S., Torrents-Rodas, D., Uengoer, M., & Lachnit, H. (2021). Value-driven interference in visual search: Attention to reward-associated distractors. PsyArXiv.
find preprint,
DATA
Koenig, S., Uengoer, M., & Lachnit, H. (2017). Attentional bias for uncertain cues of shock in human fear conditioning: Evidence for attentional learning theory. Frontiers in Human Neuroscience,11, 266.
find paper
Koenig, S., Uengoer, M., & Lachnit, H. (2017). Pupil dilation indicates the coding of past prediction errors: Evidence for attentional learning theory. Psychophysiology , in press.
find paper
Marx, S., & Einhäuser, W. (2015). Reward modulates perception in binocular rivalry. Journal of Vision, 15(1):11.
find paper
Marx, S., Gruenhage, G., Walper, D., Rutishauser, U., & Einhäuser, W. (2015). Competition with and without priority control: linking rivalry to attention through winner?take?all networks with memory. Annals of the New York Academy of Sciences, 1339(1), 138-153.
find paper
Pothast. M., Koenig, S., Lachnit, H., Einhäuser, W. (2021). Uncertain reward cues dominate perception at binocular-rivalry.
find preprint
Torrents-Rodas, D., Koenig, S., Uengoer, M., & Lachnit, H. (2021a). A rise in prediction error increases attention to irrelevant cues. Biological Psychology, 159, 108007.
find paper
Torrents-Rodas, D., Koenig, S., Uengoer, M., & Lachnit, H. (2021b). Evidence for two attentional mechanisms during learning. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 17470218211019308.
find paper,
DATA
Uengoer, M., Dwyer, D. M., Koenig , S., & Pearce, J. M. (2017). A test for a difference in the associability of blocked and uninformative cues in human predictive learning. Quarterly Journal of Experimental Psychology, in press.
find paper
Uengoer, M., Lucke, S., & Lachnit, H. (2018). Attention toward contexts modulates context-specificity of behavior in human predictive learning: Evidence from the n-back task. Learning & behavior, 1-7. find paper
Uengoer, M., Pearce, J. M., Lachnit, H., & Koenig, S. (2017). Context modulation of learned attention deployment. Learning & Behavior, in press.
find paper
Veto, P., Schütz, I., & Einhäuser, W. (2018). Continuous flash suppression: Manual action affects eye movements but not the reported percept. Journal of vision, 18(3):8 1-10. find paper
Veto, P., Uhlig, M., Troje, N. F., & Einhäuser, W. (2018). Cognition modulates action-to-perception transfer in ambiguous perception. Journal of vision, 18(8):5, 1-8.
find paper